2011. június 10., péntek

Protokoll ügyintéző adminisztráció 12.tétel

12. A vállalkozásnál, ahol Ön is dolgozik, a számítástechnikai program újabb részekkel bővül. Önt iskolázzák be a szoftver újdonságainak megismerésére, majd Önnek kell a munkatársainak bemutatni a tanultakat. Ismertessen egy szabadon választott szakmaspecifikus programot! A feladatot a tételhez kapcsolódó idegen nyelvű telefonos szituációval kell kiegészíteni!

Szoftver:
„Szoftver alatt a legszűkebb értelemben elektronikus adatfeldolgozó berendezések (például számítógép) memóriájában elhelyezkedő, azokat működtető programokat értünk.“ Vagyis a számítógépben lévő hardvereket működtető programok. A szoftvert az különbözteti meg a hardvertől, hogy egy programvezérelt berendezésnek a hardver az egyedi, fizikai részét, míg a szoftver az általános, szellemi részét jelenti. A hardver fizikai jellegénél fogva egyedi és megismételhetetlen, míg a szoftver éppen az önmagával azonosan ismételhetőt, a tökéletesen másolhatót jelenti. A világon emberek milliói használják egymástól függetlenül, nap mint nap, ugyanazt a szoftvert; ám ha több felhasználó ugyanazt a hardvert használja, akkor szükségképpen osztozniuk kell annak véges, fizikai erőforrásain.

Szoftverek funkciójuk szerint:
  • indítóprogram vagy alapszoftver
  • rendszerszoftver
  • alkalmazói szoftverek vagy alkalmazások
Szakmaspecifikus programok:

Szakma specifikus programoknak nevezzük azokat a programokat, amelyeket kifejezetten egy adott szakma használ, ezeket szakmai számítógépes programoknak is nevezünk. Ilyenek pl. Fidelio- szállodai sz. p., SPSS- statisztika, METABÉR- bérszámfejtéshez, OPERA- szállodai vállalatirányítási rendszer.

Micros-Fidelio:
A MICROS létrehozta a szálloda- és vendéglátóipar tökéletes virtuális infrastruktúráját, amely különböző üzleti egységeket – köztük az ötcsillagos szállodák 70%-át – működtető alkalmazásokat kínál világszerte. A nem csituló szállodai beruházókedv révén újabb és újabb partnerekre tehetnek szert a szállodaiszoftver-forgalmazó cégek. A rendszerváltozás körüli években több külföldi rendszer is bekerült az országba. Egyikük a világ legnagyobb – német szállodai és amerikai éttermi – rendszertulajdonosainak egyesüléséből létrejött Micros-Fidelio. A másfél éve Micros Fidelio Magyarország Kft. névre váltott leányvállalat döntően a nemzetközi brandekhez (Accor, Hilton, Kempinski) tartozó itthoni szállodákban működteti a két rendszert.  A MICROS-Fidelio teljes körű kiszolgálást tesz lehetővé meglévő partnereinek, érdeklődőknek, illetve a sajtó képviselőinek, hogy a lehető leggyorsabban értesüljenek a céget érintő legfrissebb hírekről, információkról. A MICROS Systems, Inc. a vezető vállalat a szállodaipar és vendéglátás magyar és nemzetközi piacán. Magyarországon több mint 160, világszerte több mint 300 ezer ügyfél használja rendszereket a hatékony gazdálkodás és az üzleti növekedés érdekében. Ügyfelei jelenleg a világ több mint 140 országában, köztük Magyarországon is használnak MICROS alkalmazásokat és adatközponti megoldásokat a kis- és középvállalatok, valamint a multinacionális nagyvállalatok igényeinek kielégítésére. Az 1975-ben alapított MICROS igazi piacvezetőhöz méltóan komoly innovációs és növekedési múltat tudhat maga mögött. A Fidelio szállodai rendszere jelenleg 70 magyarországi hotelben (9000 szoba) gondoskodik az olajozott működésről. Már elkészült a szoftver 8-as verziója is. Egyre több magyar érdekeltségű szálloda válik partnerükké. A vállalkozás teljes körű háttérszolgáltatást nyújt, és saját hardver értékesítésével is foglalkozik.

Columbus On Line:
Alkalmazási területe az idegenforgalmi szolgáltatások értékesítése a szolgáltatók (szállodák, légitársaságok, biztosítók, stb.) és a nagyszámú utazási iroda között. A rendszeren keresztül megjeleníthetők az értékesíthető termékek, szolgáltatások, mint pl: utak, szállások, utasbiztosítások, stb. jellemzői, árkalkulációi, illetve az értékesítés egyéb kondíciói, valamint a rendelkezésre álló kapacitások. A rendszer gyakorlatilag lehetővé teszi bármely típusú szolgáltatás értékesítését. Az utazási irodák minden foglalásnál a szolgáltatók saját rendszeréhez férnek hozzá a Columbus On Line központján keresztül, így mindig az aktuális állapotot látják. További előnyei a nagy kapacitás, a rövid válaszidő, a hardverfüggetlenség. Egyszerre több száz felhasználó és szolgáltató között teremt on line kapcsolatot. Az egyes kérdések, megrendelések közötti kommunikációs idő átlag 3-5 mp. A program grafikus felhasználói felületének köszönhetően könnyen kezelhető, felhasználóbarát.

Amundsen:
Szintén utazási irodai program, a legfontosabb hazai és nemzetközi CRS rendszerekhez (Columbus On Line, Galileo) illesztést biztosít. A turizmus igényeire szabott, az ügyfelektől jövő kéréseket, észrevételeket teljes mértékben figyelembe vevő szoftver. Az értékesített szolgáltatások bevitele egyedi paneleken történik. A főbb egyedi panelek: légi járatok, szállodák, busz / transzfer, autóbérlés, túrák, jegyek, biztosítás. Az adatbázisba bevitt törzsadatokat a rendszer mindenütt használja. Határidők ütemezését, jelentkezést, visszaigazolást, ügyfélfizetéseket, könyvelést, statisztikát egyaránt megvalósít.

Ezen szoftverek tartalma általában:
1,Egy átlátható adatbázis, ahol az utasról az alábbi információkat tudhatjuk meg:
v   Név
v   Hotel neve, az ott eltöltött éjszakák száma és a vele összesen utazok száma
v   Ellátás (fél panzió, teljes panzió, ellátás nélküli)
v   Fakultatív programok, amelyekre befizetett
v   Biztosítás (kötött-e, ha igen milyen típusút)

2,Naprakész információk kezelése
Pl.: mennyi foglalásunk van, mennyi előleg befizetése történt eddig, likviditás folyamatban van-e stb.

3,A szükséges nyomtatványokat, dokumentumokat az utas részére ki lehet nyomtatni:
v   utasprogramot,
v   információt a szálláshelyről, az országról,
v   térképet

4,A vállalat vezetése részére különböző információk, statisztikák készítése:
(ezeket csak a menedzsment láthatja és használhatja)
v   Sold position (utaslista, utas manifest)
v   Panaszosok listája
v   Egy út végleges adatai (veszteséges vagy nyereséges-e)

5,Számviteli nyilvántartás
Mindenképpen az APEH által engedélyezett szoftver
v   számla kiállítása (előleg számla is)
v   pénztárnyilvántartás vezetése
v   árrrés számítása

6,Az ügyintéző le tudja kérni az aktuális menetrendeket (repülőjáratok, vonat- és buszmenetrend), meg tudja nézni, hogy az érintett szálloda rendelkezik-e szabad szobával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése