2011. július 21., csütörtök

A kommunikáció hatékonysága és zavarai

l      A kommunikációtól azt várjuk el, hogy elérjük célunkat, teljesüljön a kommunikációs szándékunk

Az eredményes, a sikeres és a hatékony kommunikáció

l      Ha az üzenet eljut a címzetthez, az értelmezi az üzenetet és jelentést tulajdonít neki, a kommunikáció megvalósul
l      kérek egy kiló grízt
l      sms rossz számra
l      a segélykiáltást nem hallja meg senki
l      a tűzfal nem engedi át az e-mailt
l      A kommunikáció eredménytelen

Az eredményes kommunikáció

l      Szende Tamás: „nem több és nem kevesebb, mint hogy a beszélő saját gondolati és érzelmi folyamatai szándéka szerint és ezek teljes mértékében egyenértékű nyelvi kifejezésben tudja közölni. Másfelől maradéktalanul felfogja azt, amit vele közöltek.”
l      Az előző meghatározás a kódolás és a dekódolás mozzanatait emeli ki: az üzenet küldőjének rendelkeznie kell a gondolatai és érzései kifejezéséhez szükséges jelekkel, a befogadónak pedig teljes egészében ugyanazt a jelentést kell hozzá tulajdonítania

l      MARADÉKTALAN ÉRTELMEZÉS valósuljon meg

l      elküldtem a számítógép megrendelést
l      orvosnál: mi fáj
Eredményesnek az olyan kommunikációt tekintjük, amely folyamatában a közlő gondolatait, érzéseit szándéka szerint és ezek teljes mélységében pontosan közli és a befogadó maradéktalanul felfogja azt, amit vele közöltek.

A sikeres kommunikáció

l      A kommunikációval a közlőnek célja van, el akarja érni, hogy teljesüljön a kommunikáció valamelyik funkciója (kapcsolat létesítés, érzelmi- mentális állapot változás a partnernél, rábírja a partnert vmire)
l      A megvalósulás és az eredményesség mellé belép a kommunikációs szándék nézőpontja (küldő a kommunikációt megelőző célokat, a befogadónál az elért hatásokat vizsgáljuk)
l      Sikeres kommunikációnak tekintjük az olyan eredményes kommunikációt, amelyben a közlő kommunikációs szándéka teljességel megvalósul

l      felszólítunk vkit, hogy hozzon egy virágot
l      gyere ide- nem jön (eredményes, de nem sikeres)
l      vigyázz autó (térjen ki)

l      összetett kommunikációnál a siker nem egyértelmű, sokszor hosszú távú (nevelés, tanítás)

Grice négy maximája

l      Az eredményes közlés négy kritérium betartásától függ:
l      Mennyiség: Légy megfelelő mértékben informatív! Ne adj a szükségesnél se több, se kevesebb információt.
l      Minőség: Ne mondj olyat, amiről úgy hiszed, hogy hamis, bizonytalan ill., bizonyíthatatlan.
l      Relevancia: Csak olyat mondj, ami az adott helyzetben helyénvaló, odaillik, s a megértést szolgálja. (terjengős)
l      Modor: Kerülni a homályos, kétértelmű kifejezéseket. Legyen a közlés tömör és koherens!


A hatékony kommunikáció

l      nehéz a sikeresség és a hatékonyság dimenzióját elválasztani
l      ráfordítás és megtérülés kategóriái (nem mérhetők forintokban- Nyílt nap)
l      Gazdasági értelemben hatékony kommunikációról akkor beszélünk, ha a kommunikáció sikerességét szolgáló ráfordítás nem haladja meg a sikerességből származó előnyök értékét (pénz, kapcsolati tőke, imázs)

A sikeres szervezeti kommunikáció és zavarai

l      Zavar forrása lehet:
l      az üzenet küldője (nem tudja gondolatait kifejezni- dadog, nem beszél, nem képes beszélni, nem ismeri a nyelvet, érzelmileg gátolt)
l      az üzenet címzettje (nem tud dekódolni- rosszul hall, gyengén lát, nem tud olvasni, nem képes figyelni, nem ismeri a jeleket, pszichés gátlás- előítélet)
l      a küldő és a címzett kapcsolata és viszonya (kiegyensúlyozott viszony hiánya, negatív beállítódás, tisztelet meg nem adása, önérzet megsétése)
l      az üzenet (hiányos, töredékes, terjengős, túl sok részletet tartalmazó, verbális közlés nem nyílt, célzás, ködösítés, semmitmondó)
l      a használt kód (azonos alakú szavak- toll, rétegnyelvi szavak- dohány
l      a csatorna (hang terjedését zavaró zörejek, képet rossz fényviszonyok)
l      a szituáció (előzetes várakozások)- ballagási beszéd, kirohanás
l      a kontextus (segít a jelzések aktuális jelentését feltárni- szerződés: a felek kijelentik)

l      Ludlow és Panton- a kommunikáció korlátai:
l      vétel
l      megértés
l      elfogadás
l      A szervezeti kommunikációban a zavarok:
l      szervezeti és szervezési
l      Technikai
l      Kulturális
l      Pszichikai
l      Logikai
l      szemiotikai


A sikeres és hatékony kommunikáció a szervezet keretei között

l      Alapvetően a szervezetek kommunikációjában keletkező zavarok nem térnek más szférák zavaraitól
l      Nagyobb súlya van a szervezeti struktúrának, a hatalmi viszonyoknak, a belső komm. háló kiépítettségének, az üzenet, információ pontosságának

Zavarok:

l      a szintek közötti üzenettovábbítás torzul  (minőség, megbízhatóság, elvész az infó egy része)
l      írásos tájékoztatás és utasítás
l      az információátadás teljesen elmarad (nem működik a belső kapcsolati rendszer)
l      késik, lassú az információ (nincs idő cselekedni)
l      meghívó, fizetési felszólítás
l      Az információ hiányos vagy téves
l      bosszúság, időveszteség, többletköltség
l      meghívó, e-mail, bankszámla, hiánypótlás
l      Túl kevés információ (a kézenfekvő információt a címzettnél is feltételezzük, takarékoskodni akarunk a szöveggel és utal)
l      szerződés
l      melléklet, lábjegyzet, link
l      Túl sok a nem kellően strukturált információ (túl sok felesleges infó)
l      hatósági leirat
l      Helytelen a csatorna, a kód, a kommunikációs eszköz
l      e-mail hétvége, PPT- sötét
l      Technikai zavarok
l      számítógépes rendszer
l      Állandóak a változások- a mozgások közben csonkul v elvész az üzenet
l      több műszakban dolgozó termelő szervezetek- kórház, atomerőmű
l      A vállalat nem épít ki megfelelő kapcsolati rendszereket vállalaton kívüli érdekcsoportokkal (verseny, lemarad)
l      Következetlenség a jelrendszer használatában
l      nyomtatványok: ügyfél-, partner- és azonosítószám
l      Beidegződések, rutinok miatt figyelmen kívül marad a jelzés az üzenet
l      vasúti baleset

Az információ minősége

l      Az információ legyen:
l      releváns (lényeges, fontos)
l      megbízható
l      teljes körű
l      ellenőrizhető
l      időszerű
l      pontos
l      könnyen kezelhető



A kommunikációs stratégia és megvalósítása

l      A kommunikáció tervezésnek lényege meghatározni azt, hogy a kitűzött vállalati célok megvalósításához kinek, milyen gyakorisággal, milyen információra, milyen formában lesz szüksége, és ehhez milyen eszközök kellenek, hogyan kell azokat rendszerbe, hálózatba szervezni


A kommunikációs stratégia és megvalósítása

l      szervezés: megteremti az előfeltételeket h mindenki rendelkezzen a saját feladatainak teljesítéséhez szükséges információval

l      ellenőrzés: visszajelzési rensdzert jelent a folyamatokról. A tervhez viszonyított elmozdulásokról

Az integrált szervezeti kommunikáció

l      Integrált vállalati kommunikáción olyan tervezési és szervezési folyamatot és annak eredményét értjük, amely arra irányul, hogy a vállalat külső és belső forrásokból származó információtartalmakból a vállalat stratégiájával összhangban álló, a vállalat minden tevékenységét átfogó és minden érintettre kiterjedő konzisztens (erős, tömör, állandó) kommunikációs rendszert építsen ki. Ehhez a kommunikáció tartalmának, a csatornának, az eszközöknek és a módoknak a harmonizálására van szükség.

Az integrált vállalati kommunikáció alapja a stratégia kommunikációja- a vállalat stratégiája széles körben ismertté válljon, a vállalat munkatársai számára váljon világossá a stratégiai terv, annak elemei közi összefüggések- ez segíti AZONOSULÁSUNKAT a kitűzött célokkal

A kommunikáció gyakorlati működésére kommunikációs stratégia készül, amely megjelöli a kommunikációval megbízott személyek körét (ki?), a kommunikáció tartalmát (mit?), célcsoportját (kinek?), idejét (mikor?), helyét (hol?), eszközeit (mivel?) és módját (milyen hangnemben, stílusban?)

A szociálpszichológiai természetű feltételek és zavarok

l      Szervezet szociálpszichológiai képződmény
l      A szervezet munkatársai és a külső érdekcsoportok közötti viszony kihat a kommunikációra

A vállalatra negatívan ható szervezeti problémák:

l      A vállalaton belüli hatalmi rendszerek alkalmasak arra, hogy beavatkozzanak az infó elosztásába (klikk, baráti csoport)
l      módosít, visszatart
l      A vállalati szubkultúrák ( a vállalat többi részétől eltérő értékrendet, viselkedési mintákat, szokásokat követnek)
l      másképp értelmezik az üzenetet
l      A csoport előítéletet a kommunikációs partnerrel szemben
l      A csoport előítélettel viseltetik a kommunikáció tartalmával szemben (közös elutasítás)
l      A munkatársak között hiányzik a bizalom (együttműködés kötőeleme; nincs nyílt, őszinte komm.; ellenőrzés, elszámoltatás; ellenséges légkör)
l      Munkatársak közötti hatalomféltés (konfliktus, feszültség, ellenséges légkör)
l      Munkatársak közötti nagy státuszkülönbség (éreztetés, kisebbségi érzés)
l      Gyakori munkatársi konfliktusok (jól kezelve új ötleteket ad)
l      konfliktus általában kerüljük (kultúrafüggő)
l      az információ iránti igény helytelen megítélése (infó meg nem osztása)
l      nem mindig hatalomféltés, azt hiszi nem érdekli az infó
l      A közvetlen személyközi kommunikáció lehetőségének hiánya (hierarchia)

A személyiségből eredő zavarok:

l      Összpontosítás hiánya
l      Előítélet a beszélővel szemben, a témával szemben
l      Lustaság
l      Ellenérzések, indulatok
l      Érdektelenség
l      A beszélő rézelmeinek figyelmen kívül hagyása
l      Türelem hiánya
l      Rossz pillanatnyi pszichikai állapot


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése